jotenkin mukavan syksyinen sää vaikka vettä tuleekin ihan taivaan täydeltä ja tuulen kanssa. Mun piti tänään laittaa paljuun valakia mutta ku tuulee sen verran lujaa ettei taida olla järkevää. Siä ois ny ihana olla, kaulaa myöten kuumas vetes ja pipo korvilla.... aah!! =0) Ehkä huomenna sitten, jos vaikka saisin houkuteltua Esanki sinne hetkeksi, sen nivelet ei vaan oikeen tykkää vetes köllimisestä, oli se sitten kylmää tai kuumaa.

Eilen oltiin pikkupoikien kans Vaasassa teatterissa, siel esitettiin Poliisikoiraopisto, 35 minuuttia pitkä musiikki- ja tanssinäytelmä. Esti aattelin kannattaako noin lyhyen takia ees lähtiä mutta oli kyllä tosi hyvä ja hauska. Eemelikin oli mukana, se ois varmaan jaksanu istua pitemmänkin aikaa paikallaan mutta pienemmille pojille tuo oli just sopiva. Syömässä käytiin ABC:llä ja viel piipahdettiin leluostoksilla läheisellä kirppiksellä, jotain sieltä löytyikin. Mistä tulikin mieleeni että jos jollain on vanhoja 70-luvun JIPPO-lehtiä niin mulle voi vinkata, voin vaikka vaihtaa johonkin. Kotimatkan pojat nukkuivat ja välipalan jälkeen mentiin sitten pihalle, siellä saivat "leikkiä luovasti ja omaa mielikuvitustaan käyttäen" niinku meidän opintosuunnitelmassa tai jossain lukee. Mun mielestä lapset kyllä käyttää aina omaa mielikuvistustaan leikkiessään.... mutta tässä sitä luovuutta nyt sitten jokatapauksessa on, haalarit ja hanskat meni suoraa pesukoneeseen päivän päätteeksi. ;D

Keskiviikkona Esa haki Kauhajoelta teurastamolta sonnin takaneljänneksen, 95 kg jauhelihaa, paistia, läskiä ja luita. Jonkin aikaa siin meni ennenku ne oli pakastees. Paistit oli hurjan suuria, niitä piti hiukan paloitella ja läskit ja muut romppeet päästettiin lihamyllyn läpitte, kissat ja koirat saa niitä sit nauttia syksyn ja talven aikana. En mä tota kyllä söisi, tosin en oo kissa tai koirakaan...

tänään oli 4H-kerhossa ensiapuilta, mäkin siellä sekasin Anne-nuken kanssa. Hyvin kyllä lapset tiesi ensiavun antamisesta ja kaikki osas yleisen hätänumeron. Jokainen myös uskaltautui koittamaan elvytystä. :)

ja nyt päivitystä Mallorcan matkaan.... =D ihan suu messingillä vieläkin kun viime viikkoa ajattelen, niin ihana loma meillä oli. Kiitos ja halaus vielä Maaritille matkaseurasta!! =D

Meillä oli tosiaan aivan ihana pienehkö, kodikas huoneistohotelli, siisti huoneisto jossa parveke. Aamupala kuului hintaan ja siellä oli kyl mahtava aamiaispöytä katettuna joka päivä. Oli mistä valita ja varmasti jokaiselle jotain. Illalla sit syötiin aina jossain muualla, käytiin mm. kiinalaisessa ja espanjalaisessa ravintolassa ja pari kertaa pizzalla, eri paikoissa. Ruokapaikkoja valtavasti jokapuolella, niissäkin oli mistä valita. Ehdottoamasti paras ilta oli Alcudian vanhassa kaupungissa missä syötiin oikeen pitkään ja rauhallisesti, taidettiin liki 3 tuntia siel ravintolassa istua. ;) Ja monenmoista maistettiin viikon aikana.... simpukoita, katkarapuja, mustekaloja, kalmaria, grillattua kania, erilaisia kaloja..... mitähän muuta... ihanaa mantelikakkua, sangriaa.... ja hyvää oli =D Lapset söi jäätelöä viikon aikana varmaan sen määrän mitä söivät kesällä kuukaudessa, upeita jätskiannoksia olikin. Kauppojen jätskivalikoimat oli hiukan vähissä kun suurin matkailusesonki on jo ohitte.

Hotelli on ihan meren rannassa joten siellä vietettiin paljon aikaa, upeat vaaleat hiekkarannat, niin ihanan pehmeää, kivetöntä hiekkaa joka puolella. Ja sitä tosiaan oli joka puolella, hotellihuoneessa joka puolella ja tuulisena päivänä korvissakin. ;) Tytöt keräsivät simpukoita, rannalle oli aaltojen mukana tullut myös pieniä meduusoja, muutamia rapuja ja paljon kaloja rantavedessä myös oli. Kirkas vesi oli melko suolaista, kirveli huulia ja silmiä mutta aika äkkiä siihenkin tottui. Pohjaan näki vaikka kuinka syvällä ja aalloissa oli mukava kellua. Tytöt nauttivat kyllä täysin siemauksin, me aikuiset oltiin aika paljon rannalla aurinkoa palvomassa. Mutta juuri sopivan lämmintä oli, kukaan ei palanut vaikka pitkään rannalla viivyttiinkin. Yhtenä iltana käväistiin kuutamouinnillakin, se oli upea ainutkertainen kokemus. Paitsi että Saija pelkäs haita, ei sitten uskaltanut kovin syvälle tulla. :)

Tippukiviluolat nähtiin, ne oli kyllä vaikuttavat. Normaalisti tippukivi kasvaa sadassa vuodessa sentin, mutta Mallorcalla kasvuvauhti on haperosta maaperästä johtuen huimasti nopeampaa, sentti 30 vuodessa. Yhdes kohtaa sinne luoliin oli muotoutunut aivan mahtava hahmo, se oli kuin konsanaan suoraan Kalevalasta Väinämöinen, hattuineen kaikkineen. Aivan kuin se olis käsin veistetty, harmi kun siä ei saanu kuvata. Luolassa oli myös pieni järvi mis oli klassisen musiikin esitys, pimeästä tuli valoin koristellut soutuveneet ja niis oli soittajat. Kaunis hetki. Lopuksi kaikki halukkaat pääsi veneiden kyytis pienen pätkän.   Samalla reissulla oltiin Majorica helmitehtaalla, sieltä jäikin jotain tuliaisia kotiintuomisiksi. Vieressä oli oliivipuumyymälä ja käytiin myös keramiikkamyymälässä. Oli vaan niin kauheen tiukka aikataulu ettei niis oikeen kunnolla ehtiny kattella, äkkiä piti hairaasta jotakin mukaansa, puolet molemmissa kaupoissa jäi näkemättä. Keramiikkamyymäläs oli lisäksi paikallisen liköörivalmistamon myyntiä ja siellä sai maistella 25 eri likööriä... en ehtiny kuin jotain kymmentä, tosin sekin tuntui riittävän, sen verran niis oli prosentteja. Mantelilikööriä toin kotiin, se oli kyllä todella hyvää. Ja koska Esa ei tykkää likööreistä, saan nauttia koko potullisen itte. =D

Delfinaario- ja eläinpuistoreissu peruuntui, se oli kyllä harmi, lapset oli sitä oottanu kovasti. Se päivä vietettiin sitten risteilyllä, nähtiin Mallorcaa hiukan eri kulmasta, mereltä käsin. Kiva reissu olikin ja iltapäivällä ehti viel hyvin hotellin uima-altaalle polskuttelemaan. Partsilla pelattiin muutamana iltana korttia, illat tahtoi väkisinkin venyä ainakin 11 asti, silti aamulla jo ajoissa liikenteeseen. Paikallinen bussi oli sen verran hiostavan ja ahdistavan oloinen ettei sillä sitte loppujen lopuksi matkustettu, se oli aivan tupaten täynnä meidän pysäkille tullessaan joten hypättiin taksiin. Taksi olikin edullinen ja palvelu hyvää, vaan yhdellä reissulla oli hurjasteleva kuski, siinä kyllä ehti 10 km matkalla miettiä moneen kertaan päästäänkö yhtenä kappaleena hotellille...

Isoja kauppakeskuksia ei ollu lähimaillakaan, tais ainoat olla pääkaupungissa Palmassa. Pieniä matkamuisto- ja rihkamamyymälöitä oli vuorotellen ravintoloiden ja pubien kanssa kaduilla. Vanhassa kaupungissa oli hiukan paikallistakin tuotetta tarjolla, ostettiinkin jotain hilloja ja appelsiinibrandya, mikä olikin erinomaista. Lapset on syöny patongin kanssa jo purkillisen vesimelonihilloa, mun suuhun se oli hiukan liian makeaa. Ja semmosia sulkaakuorrutettuja kahvipapuja oli kans, ne vasta hyviä onkin. ;)

Nyt laitan muutamia kuvia tähän, sitten iltahommiin.... tippukiviluolilta...

oliivipuumyymälässä....

Alcudian vanhaa kaupunkia, todella kaunista ja idyllistä....

espanjalaisessa ravintolassa...

sumuisia vuoria, korkein oli yli 400 m....

omalla uima-altaalla, takana on meidän hotelli...

ja rannalla....

siskokset koitti päästä pikkusiskostaan eroon, hautasivat vaan liian matalalle.... =0D

tytöt teki paljon upeaa hiekkataidetta...

jälkiruuat oli aika usein tän tapaisia... tuo Irish Coffee oli muuten ihana, sinne tujautettiin viskiä kunnolla, ainakin ½ lasillista. :)

perjantaiaamun auringonnousu...

ja mahtavia simpukkalöytöjä...

tuliaisia tuotiin niin paljo ku matkalaukkuihin mahtui, mä löysin monta, monta lehmämukia ja lisäksi sain hotellista vanhoja mallorcalaisia sanomalehtiä joita aion käyttää skräppikirjan teossa sekä askartelussa, kun vaan kerkees.... tässä jotain pojille tuotua, tikkarit painoi n. 850 g/ kpl  =D